Η μετάβαση από τις καλοκαιρινές διακοπές στο σχολείο δεν είναι πάντοτε μια εύκολη υπόθεση. Μπορεί σίγουρα να είναι συναρπαστικό για τα παιδιά να επιστρέφουν στο γνώριμο περιβάλλον των σχολικών αιθουσών ή να ξεκινούν το δικό τους ταξίδι στην εκπαίδευση, αλλά συνήθως όλο αυτό δημιουργεί μια υπερένταση και προβληματίζει τους γονείς. Έτσι, εκτός από το άγχος να προμηθευτούμε όλα τα απαραίτητα και να σιγουρευτούμε ότι το παιδί μας βρίσκεται σε καλά χέρια, έχουμε τεράστια αγωνία για το αν θα είναι το παιδί μας υγιές όλη τη χρονιά και αν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στο βαρύ, καθημερινό πρόγραμμα.
Τα τελευταία χρόνια μάθαμε αρκετά για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να αποφύγουμε την εξάπλωση ιώσεων και την μετάδοση των μικροβίων. Στην περίπτωση των παιδιών, η επανάληψη κάποιων συμβουλών είναι αναγκαία για να τα αφυπνίσουμε και να τους δείξουμε τον τρόπο να προστατεύουν τον εαυτό τους όταν δεν βρισκόμαστε κοντά τους.
Αρχικά είναι σημαντικό να συζητήσουμε τη σημασία της καλής υγιεινής. Ο τρόπος που πλένουμε τα χέρια μας αλλά και οι φορές που είναι απαραίτητο να τα καθαρίζουμε, έστω και με αντισηπτικό, είναι σίγουρα ένα μεγάλο κομμάτι της συζήτησης.
- Μπορούμε ακόμη να ζητήσουμε από τα παιδιά μας να βήχουν ή να φταρνίζονται κρατώντας χαρτομάντιλο ή στην περίπτωση που δεν έχουν, να σκύβουν προς τον αγκώνα, χωρίς τα σταγονίδια να μεταφερθούν στο περιβάλλον.
- Τους θυμίζουμε ότι τα χαρτομάντιλα είναι μιας χρήσης, είτε τα χρησιμοποιούμε όταν είμαστε κρυωμένοι, είτε σκουπιζόμαστε με αυτά στο γεύμα μας. Γι’ αυτό είναι καλό να έχουμε πάντα στην τσάντα του δύο πακέτα για να μπορεί να τα χρησιμοποιεί άνετα, χωρίς να φοβάται ότι θα ξεμείνει.
- Δείχνουμε στα παιδιά μας τον τρόπο να σαπουνίζουν σωστά τα χέρια τους. Τους ζητάμε να χρησιμοποιούν ζεστό νερό, να προσέχουν τις περιοχές ανάμεσα στα δάχτυλα, να σαπουνίζουν τα νύχια τους. Τους λέμε να μη βιάζονται και τους εξηγούμε γιατί είναι σημαντικό να ακολουθούν αυτή την διαδικασία.
- Αν και είναι πολύ δύσκολο να μάθουν τα παιδιά να μην πιάνουν με τα χέρια τους το πρόσωπό τους, εμείς οφείλουμε να τα πείσουμε ότι δεν πρέπει να το κάνουν, ιδίως τις περιόδους που υπάρχει έξαρση ιώσεων. Εξηγούμε στα παιδιά τους λόγους που πρέπει να αποφύγουν την περιοχή της μύτης και του στόματος και για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα προσέχουμε να μην τα ενοχλούν τα μαλλιά τους ή να στέκονται καλά τα γυαλιά στη μυτούλα τους.
- Ακόμα πιο δύσκολο είναι να τα πείσουμε να μοιράζονται με προσοχή την γραφική τους ύλη, τα μολύβια, τους μαρκαδόρους και ό,τι άλλο, κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Τα παιδιά έχουν μια τάση να είναι ανοιχτά προς τους οικείους τους και η αλήθεια είναι πως αυτά τα κάνει να ξεχωρίζουν. Θα μπορούσαμε, όμως, να τους ζητήσουμε να πλένουν τα χέρια τους μετά την χειροτεχνία και να χρησιμοποιούν συχνά τα αντισηπτικά μαντιλάκια.
- Στην περίπτωση που δουν ότι κάποιος συμμαθητής τους είναι κρυωμένος, ας τα προτρέψουμε να μην τον αγκαλιάσουν και να μην μιλάνε μαζί του σε πολύ μικρή απόσταση.
Κάτι ακόμη που είναι σημαντικό για την υγεία των παιδιών είναι η σωστή και ισορροπημένη διατροφή. Τα παιδιά πηγαίνοντας στο σχολείο είναι ακόμη πιο δύσκολο να αντισταθούν σε γαστρονομικούς πειρασμούς. Η σωστή διατροφή πρέπει να γίνει συνείδησή τους από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους. Φρέσκα, βιολογικά λαχανικά και φρούτα, αποξηραμένοι καρποί, δημητριακά ολικής άλεσης και υπερ-τροφές, που υπάρχουν στην χώρα μας σε αφθονία, δεν πρέπει να λείπουν από κανένα γεύμα τους. Σίγουρα είναι προτιμότερο να τους δίνουμε φαγητό στο σχολείο από το να το προμηθεύονται από το κυλικείο και θα ήταν καλό να προσθέτουμε στο τσαντάκι φαγητού ένα σπιτικό γλύκισμα χωρίς ζάχαρη για να γλυκαίνονται με πιο ασφαλή τρόπο.
Στην περίπτωση που το παιδί έχει έλλειψη σε κάποιες βιταμίνες, ο γιατρός θα προτείνει τα σωστά συμπληρώματα για να ενισχυθεί ο οργανισμός του. Για παράδειγμα η έλλειψη βιταμίνης D είναι συχνό φαινόμενο και σχετίζεται με τις λοιμώξεις του αναπνευστικού και την αδυναμία του ανοσοποιητικού. Με ένα απλό συμπλήρωμα μπορούμε να προλάβουμε ασθένειες και να ισχυροποιήσουμε τον οργανισμό των μικρών μας.
Επιπλέον, οφείλουμε να μαθαίνουμε στα παιδιά την πολύτιμη αρωγή του νερού στην υγεία μας και να τα παρακινούμε να έχουν πάντα μαζί τους ένα θερμός γεμάτο φρέσκο νερό. Φυσικά, μαζί με το νερό μπορούν να πίνουν γάλα ή χυμούς που, επίσης, τα βοηθούν να παραμείνουν ενυδατωμένα. Πολλά παιδιά βαριούνται να πίνουν νερό. Αν διαλέξουμε ένα θερμός με σχέδια που τους αρέσει και αν προσθέσουμε σε αυτό κάποιες σταγόνες φρούτων, θα κάνουμε τη διαδικασία πιο ενδιαφέρουσα και θα τα παρακινήσουμε να μην ξεχνάνε το υπέροχο αυτό αγαθό.
Το ίδιο σημαντικό είναι να κοιμούνται καλά και πολλές ώρες. Ο ύπνος είναι ό,τι πιο βασικό για την ανάπτυξή τους αλλά και για την εκπαίδευση ή την κοινωνικοποίησή τους. Αν κοιμούνται σε καθαρό, καλά αεριζόμενο δωμάτιο για οκτώ ώρες, τα παιδιά θα είναι πιο ευδιάθετα, θα έχουν όρεξη για το σχολείο και το παιχνίδι, θα αντιλαμβάνονται τα πράγματα καλύτερα και θα έχουν πιο κοφτερή μνήμη και πιο καλές επιδόσεις στα μαθήματα.
Γι’ αυτό και δεν χρειάζεται να πιέζουμε τα παιδιά όταν νιώθουν εξάντληση ή έχουν κάποιο κρύωμα. Είναι καλύτερο να παραμείνουν σπίτι, να κοιμηθούν και να ανακτήσουν δυνάμεις, παρά να πάνε στο σχολείο, να εκτεθούν σε περισσότερα μικρόβια και ιούς και, ίσως, να μεταφέρουν και τη δική τους πιθανή ίωση στους συμμαθητές τους. Πολλές ιώσεις ξεκινούν απλώς σαν μια αδυναμία, γι’ αυτό καλό θα ήταν να είμαστε υποψιασμένοι και να προλάβουμε μια πιο δύσκολη εξέλιξη. Άλλα πιθανά συμπτώματα που θα πρέπει να μας ενεργοποιήσουν είναι ο πονοκέφαλος, ο συνεχής βήχας, η απώλεια γεύσης, ο πονόλαιμος, η διάρροια και ο εμετός.
Επίσης, ελέγχουμε αν τα παιδιά μας έχουν κάνει όλα τα εμβόλια που προβλέπονται και, αν εκκρεμεί κάποιο, κλείνουμε ραντεβού με τον γιατρό μας και το οργανώνουμε άμεσα. Το ίδιο κάνουμε για το ετήσιο τσεκ-απ, χωρίς να ξεχνάμε τις επισκέψεις στον οφθαλμίατρο και τον οδοντίατρο.
Υπάρχουν πολλά ακόμη για να ανησυχήσουμε, να μεριμνήσουμε και να προλάβουμε. Για παράδειγμα, είναι απαραίτητο να μαθαίνουμε στα παιδιά να οδηγούν το ποδήλατο με κράνος και μεγάλη προσοχή, να περνάνε τις διαβάσεις κοιτώντας δεξιά και αριστερά πολλές φορές, να μην μπλέκονται σε καυγάδες και να έχουν υπομονή και ευγένεια και, φυσικά, να μην ξεχνάνε να παίρνουν πάντα μαζί τους τη ζακέτα τους γιατί αν δεν τους πούμε εμείς να πάρουν τη ζακέτα, ποιος θα το κάνει;